Preskočiť na hlavné menu Preskočiť na obsah
Preskočiť navrch stránky Preskočiť na koniec obsahu

Na Žibricu

Výstup na najvyšší vrchol v blízkom okolí Nitry.

Trasa:  Štitáre – Žibrica – Žirany

Poloha:  Zobor – východná časť

Východiskový bod:  Nitra- Štitáre, zastávka MHD, parkovisko

Cieľový bod:  Žirany, zastávka SAD, stanica ŽSR, parkovisko

Časový rozvrh:  Štitáre – Pod Žibricou ¾ h – Žibrica ½ h – Pod Dlhou skalou ½ h – Žirany ¾ h

Spolu:  2 ½ h

Výškový rozdiel:  380 m

Náročnosť: Stredne náročná túra pre turistov s vyhovujúcim výstrojom. Dobrá orientácia na turistických turisticky značkovaných chodníkoch. Výstup na Žibricu je namáhavý v záverečnej časti pod vrcholom a pri zostupe na rázcestie Pod Dlhou skalou. Pri zhoršených poveternostných podmienkach najmä v daždi a mrznúcom mrholení výlet na vrchol neodporúčame! Prevažná časť trasy vedie listnatým lesom, len pod vrcholom Žibrice sú lúky so striedavou flórou a faunou chránené v prírodnej rezervácii.

Základná trasa: Túra sa začína na konečnej zastávke MHD pri kostole v Štitároch (237 m). Po modrej turistickej značke (2404) prejdeme ulicou, v strede ktorej je studňa Kadaň s výbornou pitnou vodou krasového pôvodu. Na konci ulice nad studňou odbočíme ostro vľavo a vydáme sa pomedzi ploty záhrad a vinohradov. Po ich okraji (miestami sa otvoria výhľady najmä na náprotivný Kolíňanský vrch s kameňolomom) prídeme na okraj lesa, kde značka odbočí vpravo (pozor na značkovanie!). Lesnou cestou v miernom stúpaní prejdeme okolo menšieho porastu gaštana jedlého a pokračujeme popri rúbanisku (občasné výhľady) na rázcestie Pri Gáborke. Z rázcestia odbočuje tvárová turistická značka k prameňu pitnej vody (odbočenie aj s návratom trvá 10 minút). Za rázcestím značkovaná trasa vedie k turisticky významnému miestu – do sedla Pod Žibricou (400 m). V jeho blízkosti stojí lesnícky objekt, pri ktorom je ohnisko s lavičkami a so stolom vhodné na oddych. Z rázcestia pokračujeme severovýchodným smerom (odbočíme vpravo) po červeno označkovanej Ponitrianskej magistrále (0706a). Pôjdeme úzkym chodníkom, ktorý nás v strmšom stúpaní privedie na okraj rozsiahlej lúky pod vrcholom Žibrice. Vedľa trasy je panel náučného chodníka Zobor, ktorý zničili vandali. Dôsledne sa držíme značkovaného chodníka, ktorý prechádza stredom lúky v prírodnej rezervácii Žibrica k protiľahlému zalesnenému svahu. Odtiaľto chodník strmo stúpa v závere aj po skalách k hornému okraju na Žibrici. Cestou sa pred nami otvoria pekné výhľady na horskú skupinu Zobora a okolie Nitry. Na vrchol Žibrice (616,6 m) vedie krátka tvarová odbočka z červenej turistickej značky, vrchol je bez výhľadu. (Upozornenie: vzhľadom na blízky dobývací priestor kameňolomu sa v záujme vlastnej bezpečnosti pohybujte len po vyznačenom turistickom chodníku!). Z rázcestia pod vrcholom Žibrice pokračujeme nenáročným terénom po červenej turistickej značke (0706a) okrajom hradiska, až prídeme na miesto, kde chodník ostro odbočuje vľavo na bývalú veľmi strmú vozovú cestu. Prudko klesneme (vľavo sa nachádza krátka značkovaná odbočka k výhľadu) lesom k rázcestiu Pod Dlhou skalou (zľava prichádza žltá turistická značka, 81321)Odtiaľto pohodlne  prídeme po širokej lesnej ceste do plytkého sedla medzi Žibricou a Vretenom (396 m). Pokračujeme v úbočí Žibrice k prieseku nákladnej lanovky z kameňolomu pod Žibricou do vápenky v Žiranoch. Za priesekom sa dostaneme  na asfaltovú cestu vedúcu otvoreným terénom (výhľadom na Dlhú skalu a Žibricu) do obce Žirany (250 m) k železničnej stanici s autobusovou zastávkou, ktorá je cieľovým bodom túry.