Preskočiť na hlavné menu Preskočiť na obsah
Preskočiť navrch stránky Preskočiť na koniec obsahu

Ku kostolu sv. Michala

Atraktívna trasa v najbližšom okolí Nitry ku vzácnemu románskemu kostolíku.

Trasa:  Šindolka – Liečebný ústav Zobor – Kostol sv. Michala – Dražovce

Poloha:  Zobor- západná časť

Východiskový bod:  Nitra- Šindolka, zastávka MHD, Dolnohorská ulica, parkovisko

Cieľový bod:  Nitra- Dražovce, zastávka MHD, Topoľčianska ulica, parkovisko

Časový rozvrh:  Šindolka – Liečebný ústav Zobor  ¾ h – Pod Plieškou ½ h – Kostol sv. Michala ¾ hod. – Dražovce ¼ h

Spolu:  2 ¼ h

Výškový rozdiel:  132 m

Náročnosť: Ľahká túra s miernym stúpaním na začiatku. Dobrá orientácia na značkovaných turistických chodníkoch. Túra sprístupňuje malebné prostredie zoborských lesov a lúk s ďalekými výhľadmi. Jedinečný charakter má národná kultúrna pamiatka Kostol sv. Michala v Dražovciach.

Základná trasa: od autobusovej zastávky MHD na šindolke (160 m), ktorá sa nachádza neďaleko rovnomenného prameňa pitnej vody, sa vydáme po Dolnohorskej ulici lemovanej záhradami a vinohradmi po žltej turistickej značke (8132). Prejdeme popri pomníku v podobe zvonice z roku 1863, ktorý stojí v záhrade jedného z domov na pravej strane. Po strmom krátkom stúpaní prídeme do plochého sedla v blízkosti vrchu Lupka (vrchol leží v nadmorskej výške 248,8 m). Odbočíme vpravo na Klinčekovu ulicu a pokračujeme po žltej turistickej značke (8132) k drevenému krížu na Kláštorskej ulici (272 m). Po ceste sa pred nami otvoria výhľady na vrch Lupka a vzdialené Dražovce s románskym kostolíkom na návrší. Od kríža prejdeme popri zástavke MHD do lesa a pokračujeme úzkym chodníkom súbežne s Kláštorskou ulicou k Liečebnému ústavu Zobor. Žltá turistická značka nás okolo malého cintorína privedie k rázcestiu s drevenou besiedkou. Vedľa rázcestia modrej a žltej turistickej značky stojí od roku 1998 plastika akademickej sochárky Z. Marciňovej-Hetminskej s názvom Brána- Zoborské listiny. Z rázcestia sa vydáme západným smerom po úzkom chodníku označenom modrou turistickou značkou (2427b). Po prejdení takmer rovného úseku bez prevýšenia (cestou v zákrute drevená besiedka) budeme mierne stúpať a čoskoro prídeme na rozľahlé lúky nazývané Pliešky. Okrem vzácnych druhov teplomilnej fauny a flóry si všimneme nápadné hromady kameňov roztrúsené na lúkach, ktoré tu kedysi navŕšili vždy v rovnakom množstve jednej fúry. Z lúk sú pekné výhľady na Nitriansku pahorkatinu a najmä pri západe slnka možno vidieť až bratislavský Kamzík. Chodník pokračuje cez les k ďalšej lúke, ktorá sa zvažuje z vrcholu Pliešky (392,9 m ). Po krátkom úseku prídeme k rázcestiu Pod Plieškou (276 m). Odtiaľto pokračujeme po zelenej turistickej značke (5120), z ktorej modrá značka vedúca od rázcestia súbežne odbočí vľavo. Cesta mierne klesá na okraj lesa, za ktorým sú oplotené súkromné vinohrady. Borovicovým lesom pôjdeme v stálom klesaní na rázcestie Barohať, kde sa súčasne končí asfaltová cesta z blízkych Dražoviec. Na rázcestí odbočíme vpravo podľa tvarových turistických značiek, ktoré nás privedú na holé návršie s románskym Kostolom sv. Michala, ktorý je národnou kultúrnou pamiatkou. Návršie s kostolíkom z 12. storočia patrí k najkrajším scenériám na Slovensku. Z návršia sú vynikajúce výhľady na zalesnené svahy Zobora, Nitru, Nitriansku nivu, Nitriansku pahorkatinu a Považský Inovec. Vrátime sa rovnakou cestou na rázcestie Barohať a pokračujeme po asfaltovej ceste spolu so zelenou turistickou značkou (5120) do Dražoviec. Minieme hostinec v starej dedine (zastávka MHD), pri ktorom odbočíme vľavo a prejdeme k druhej zastávke MHD na Topoľčianskej ulice (145 m), ktorá je cieľovým bodom túry.