Preskočiť na hlavné menu Preskočiť na obsah
Preskočiť navrch stránky Preskočiť na koniec obsahu

Z Oponíc do Horných Lefantoviec

Zaujímavá trasa bohatá na historické pamiatky vedúca v lesoch Tribeča.

Trasa: Oponice – Oponický hrad – Pusté – Horné Lefantovce

Poloha: Jelenec – západná časť

Východiskový bod: Oponice, zastávka SAD, parkovisko

Cieľový bod: Horné Lefantovce, zastávka SAD, parkovisko

Časový rozvrh: Oponice – Oponický hrad 1 h – Pusté 1 h – kaštieľ Horné Lefantovce ½ h – Horné Lefantovce ½ h

Spolu: 3 h

Výškový rozdiel: 326 m

Náročnosť: Stredne náročná túra s dobrou orientáciou na turistických značkovaných chodníkoch. Krátky úsek so strmším stúpaním vedie n kótu Veľká skala (496,4 m), ktorý je zároveň najvyšším bodom trasy. Zvyšná časť nie je náročná.

Základná trasa: Z autobusovej zastávky v Oponiciach (168 m) prejdeme na južný koniec obce, kde odbočíme vľavo (na východ). Od zastávky sledujeme zelenú turistickú značku (5129), ktorou pokračujeme okolo kaštieľa Apponyiovcov obklopeného anglickým parkom. Na okraji lesa pozorne sledujeme značkovanie a odbočíme na lesnú cestu, ktorá stúpa južným smerom k Oponickému hradu. K zrúcaninám vedie chodník označený tvarovými turistickými značkami. Od hradu začneme strmšie stúpať a prídeme na malú lúku Hrášková s pekným výhľadom. Dostaneme sa do blízkosti kremencového vrcholu Veľkej skaly (496,4 m). K vyhliadke na vrchole vedie tvarová turistická značka. Z Veľkej skaly zídeme po zreteľnom hrebeni pod kótou 474,8 m. V blízkosti sedla sú výkopy na mieste bývalej sklárskej huty. Zo sedla klesneme po zelenej turistickej značke (5129) na rázcestie Pusté. Nachádza sa na vozovej ceste, po ktorej možno prejsť hrebeňom Tribeča. Odbočíme vpravo na modrú turistickú značku (2426) juhozápadným smerom. V miernom klesaní zídeme na okraj lesa k oploteniu liečebného ústavu v Horných Lefantovciach. Poľnou cestou prejdeme popri oplotení na miesto, kde možno zľava vyjsť na asfaltovú cestu vedúcu areálom liečebného ústavu. Po tejto ceste zídeme do plytkého údolia potoka Rybníčky. Odporúčame odbočiť spolu s modrou tvarovou značkou k priečeliu kaštieľa, pôvodne paulínskeho Kláštora sv. Jána z roku 1369 stojaceho v architektonicky prírodnom parku z druhej polovice 19. storočia. Pri kaštieli je konečná zastávka autobusu. My sa však vrátime späť na rázcestie a pokračujeme súbežne s údolím potoka Rybníčky po asfaltovej ceste lemovanej stromoradím. Modrá turistická značka (2426) nás povedie popri menšom kaštieli (bývalý stredoveký hrad), ktorý vznikol v roku 1618 prestavbou rodového sídla Elefantyovcov. Popri pohostinstve (možnosť občerstvenia) prídeme do cieľa túry- k autobusovej zastávke pri Základnej škole v Horných Lefantovciach (208 m).