Preskočiť na hlavné menu Preskočiť na obsah
Preskočiť navrch stránky Preskočiť na koniec obsahu

Na Pyramídu a Zobor

Pešia túra na najpopulárnejšie vyhliadkové body v blízkom okolí Nitry.

Trasa:  Kasárne pod Zoborom – Podhájska cesta – Pyramída – Zobor – Tri duby – Svoradova jaskyňa – Liečebný ústav Zobor

Poloha:  Zobor- stredná časť

Východiskový bod:  Nitra- Zobor, zastávka MHD, Chrenovská ulica, parkovisko

Cieľový bod:  Nitra- Zobor, zastávka MHD, parkovisko

Časový rozvrh:  Kasárne pod Zoborom- Podhájska cesta ¾ h – Pyramída ¾ h – Zobor ¼ h – Tri duby ¼ h – Svoradova jaskyňa ½ h – Liečebný ústav Zobor ¼ h

Spolu:  2 ¾ h

Výškový rozdiel:  448 m

Náročnosť: Stredne náročná túra s dobrou orientáciou na turistických značkovaných chodníkoch. V prvej časti výstupu na Pyramídu a Zobor nás čaká stále stúpanie, v ďalšej časti trasy len klesanie. Túra je vyhľadávaná najmä pre široké a jedinečné výhľady na mesto, ktoré sú mimoriadnym zážitkom v každom ročnom období a dokonca ja po zotmení, keď mesto svieti tisíckami drobných svetiel.

Základná trasa: Túra sa začína pri zastávke MHD neďaleko svetelnej križovatky pri oplotení kasární pod Zoborom na mieste východiska červenej turistickej značky (0706a) s názvom Ponitrianska magistrála. Sledovať budeme červenú značku, po ktorej prejdeme okolo vchodu do kasární a mierne vystúpime po úbočí Zobora rovnomennou mestskou štvrťou po Dobšinského ulici. Za penziónom stojacom v zákrute cesty pokračujeme priamo ulicou Panská dolina. Cestu lemujú rodinné domy a záhrady. Čoskoro minieme štýlovú vináreň Buganka s rovnomenným prameňom vytekajúcim popod cestu, po ktorej sme prišli. Názov Buganka súvisí s pomenovaním Bugánskej doliny (dnešná Panská dolina), ktorá kedysi patrila samostatnej horskej obci Zobor. V Ďalšom pokračovaní trasy prejdeme v priamom smere na strmú ulicu Slávičie chodníky. Z cesty sa pred namiotvoria čiastočné výhľady na mesto a širšie okolie. Po prekrížení Hornozoborskej ulice vojdeme pomedzi ploty záhrad a úzkym chodníkom dosiahneme mierne stúpajúcu Podhájsku cestu. V jej najvyššom bode sa pri okraji lesa nachádza malé parkovisko a rázcestie turistických značkovaných trás. Z rázcestia pokračujeme po modrej značke (2427a), ktorá miestami strmšie stúpa južným chrbtom Zobora na západný svah Pyramídy (kóta 553,8) pokrytý sutinou. Ním pokračujeme veľmi strmo na val refugiálneho hradiska, kde sa stúpanie končí a odkiaľ vedie pohodlnejší chodník k budove vrcholovej stanice lanovky (v súčasnosti nepremáva). Vedľa budovy je vyhliadka s lavičkami a so zábradlím. Za jasného počasia poskytuje jedinečné výhľady na mesto, Nitriansku a Žitavskú pahorkatinu, Považský Inovec, Malé Karpaty, Pohronský Inovec a Štiavnické vrchy. Južným smerom vidieť maďarské pohoria Gerecse, Pilišské vrchy a Börzsöny. Z historických pamiatok je na vrchole Pyramídy najpopulárnejšie torzo jedného zo siedmych miléniových pomníkov. V roku 1896 ho postavil nitriansky kamenár J. Bartha podľa projektu  J. Bercíka z 344 žulových blokov. Pomník bol pôvodne vysoký 20,6 m. Okolo objektu telekomunikácií zídeme do sedla pod Zoborom, kde sa zľava (od západu) pripája červeno značkovaná Ponitrianska magistrála (0706a), ktorou pokračujeme v priamom smere na vrchol Zobora (586,9 m). Výhľady obmedzujú vrcholky stromov s výnimkou východného a juhovýchodného smeru. Z vrcholu zídeme po zelenej turistickej značke (5120) zo začiatku skalnatým lesným chodníkom k hornej časti Lyžiarskej lúky. Klesneme po lúke spoločne s modrou značkou, ktorá sa pripojí zľava (2427a). Pokocháme sa výhľadmi na náprotivné Pliešky a románsky Kostol sv. Michala v Dražovciach a prídeme na rázcestie Tri duby (444 m). Z rázcestia odbočíme na juh po modrej turistickej značke (2427a) a po historickej vozovej ceste, ktorá obchádza národnú prírodnú rezerváciu Zoborská lesostep. Prídeme k rázcestiu pri Svoradovom prameni. Počas existencie benediktínskeho kláštora (stál na mieste dnešného Liečebného ústavu Zobor) tu postavili unikátny vodovod so zbernými studňami. Prameň vytekajúci do upravenej studničky je vyhľadávaným miestom oddychu. Neďaleko prameňa je Svoradova jaskyňa, ku ktorej odbočíme po modrej tvarovej turistickej značke, ktorá nás po krátkom stúpaní privedie k umelo rozšírenej krasovej dutine osídlenej už v praveku. Jej názov pochádza od mena pustovníka Svorada. Na plošine nad jaskyňou je vyše 400-ročný kríž z bývalého Kostola sv. Jakuba v Nitre. Od jaskyne sa vrátime k Svoradovmu prameňu a zídeme krátkym úsekom do areálu Liečebného ústavu Zobor na zastávku MHD, ktorá je cieľovým bodom túry.