Preskočiť na hlavné menu Preskočiť na obsah
Preskočiť navrch stránky Preskočiť na koniec obsahu

K hradu Gýmeš

Príjemná túra v lesoch Tribeča bohatá na prírodné zaujímavosti a historické pamiatky.

Trasa:  Jelenec – Studený hrad – Gýmeš – Jelenská gaštanica – Kostoľany pod Tribečom

Poloha:  Jelenec – južná časť

Východiskový bod:  Jelenec, zastávka SAD, stanica ŽSR, parkovisko

Cieľový bod:  Kostoľany pod Tribečom, zastávka SAD, parkovisko

Časový rozvrh:  Jelenec – Remitáž 1 h – Studený hrad ¾ h – Gýmeš ½ h – Pod gaštanicou ¼ h – Kostoľany pod Tribečom ½ h

Spolu:  3 h

Výškový rozdiel:  316 m

Náročnosť: Mierne náročná túra s dobrou orientáciou na turistických značkovaných chodníkoch. Túra vedie čiastočne v otvorenej poľnohospodársky obrábanej krajine v blízkosti vidieckych sídel a listnatými lesmi pohoria Tribeč.

Základná trasa: Túra sa začína pri železničnej stanici v Jelenci (198 m), odkiaľ pokračujeme po modrej turistickej značke (2426) okolo barokového kaštieľa z roku 1722 (štýlová reštaurácia) a kostola k zastávke autobusu. Tu odbočíme z hlavnej cesty pomedzi domy na mierne stúpajúcu ulicu, ktorá nás privedie na okraj obce. Okrajom lesa a polí (výhľady na Studený hrad a Gýmeš) zídeme do údolia Jeleneckého potoka. V blízkosti sa nachádza vodná nádrž využívaná rybármi. Z rázcestia pred branou autokempingu Remitáž pokračujeme asfaltovou cestou označenou červenou, modrou a žltou turistickou značkou po miesto, kde žltá značka (8135) odbočuje vpravo. Sledujeme jej priebeh a vystúpime príjemnou lesnou cestou na rázcestie Pod Studeným hradom, na ktorom odbočíme k vyhliadke Studený hrad (tvarová žltá turistická značka, 8135). Z najvyššieho miesta kremencových brál, ktoré využívajú horolezci ako cvičný terén, sú vynikajúce výhľady na zalesnený hrebeň Tribeča, Žibricu a Žitavskú pahorkatinu. Na rázcestie Pod Studeným hradom sa vrátime rovnakou cestou. Po žltej turistickej značke čoskoro prídeme na rázcestie v Sedle pod Gýmešom. Odbočíme vľavo na zelenú turistickú značku (5129), ktorá nás povedie severným smerom lesom a lúkou k zrúcanine hradu Gýmeš (513,8). (Upozornenie: vzhľadom na statické poruchy muriva predstavuje prehliadka zrúcanín objektívne nebezpečenstvo, a preto ju neodporúčame!) Turistický značkovaný chodník obchádza zrúcaninu zo západnej strany a okolo vyhliadky zo skupiny skál klesá k oploteniu chráneného areálu Jelenská gaštanica. Zelená turistická značka (5129) vedie okolo najstaršieho porastu gaštana jedlého na lesnú cestu, ktorou prídeme k rázcestiu Pod gaštanicou (344 m). Chránený areál Jelenskej gaštanice je v čase zberu gaštanov uzatvorený, oplotenie možno obísť po západnej strane. Z rázcestia Pod gaštanicou odbočíme vpravo (na sever) na červeno označkovanú Ponitriansku magistrálu (0706a), po ktorej prídeme nenáročným terénom do obce Kostoľany pod Tribečom (245 m). Na okraji obce minieme rázcestie a zabočíme vpravo (na juh) spolu so žltou turistickou značkou (8135), ktorá nás zakrátko privedie k autobusovej zastávke v strede obce. Odporúčame pokračovať po žltej značke (8135) k neďalekému románskemu Kostolu sv. Juraja, ktorý je národnou kultúrnou pamiatkou. Pri kostolíku, ktorý stojí na návrší, je vhodné miesto na oddych s výhľadom do okolia (cesta tam aj s návratom trvá asi 15 minút). Na začiatku betónového schodiska vedúceho ku kostolíku je výdatný prameň pitnej vody.